
Zpěv a hudba hrají v naší kultuře důležitou roli. Hudbu najdete v mnoha aspektech našeho života. Může mezi ně patřit divadlo, televize, film, bohoslužby, svátky, oslavy nebo vládní a vojenské obřady. Doma se hudba často stává součástí našich rodinných tradic, v některých domácnostech může muzika hrát nepřetržitě celý den. Jedná se o přirozenou věc našich každodenních životů. Právě kytara je ideální nástroj pro svoji jednoduchost a univerzální použití.
Od narození rodiče instinktivně používají hudbu jako nástroj pro zklidnění nebo uspávání dětí, taktéž k vyjadřování emocí, radosti a interakci s potomky. Rodiče mohou na těchto přirozenostech stavě tím, že se naučí, jak může hudba ovlivnit vývoj dítěte a zlepšit jeho sociální dovednosti. Koneckonců hudba patří spolu s televizí nebo rádiem k zásadním nástrojům sekundární socializace, jedinec skrze ně přijímá jisté sociální dovednosti.
Studie z roku 2016 na Institutu studia mozku a kreativity na univerzitě of Southern California zjistila, že hudební zážitky v dětství mohou ve skutečnosti urychlit vývoj mozku, zejména v oblastech osvojování jazyků a čtení. Podle nadace National Association of Music Merchants Foundation může učení hry na nástroj zlepšit matematické dovednosti a dokonce zvýšit skóre SAT (jeden z nejvýznamnějších standardizovaných testů používaných pro přijímání studentů na vysoké školy v USA. pozn. aut.).
Avšak akademické úspěchy nejsou jedinou výhodou hudebního vzdělávání. Hudba zasahuje všechny oblasti vývoje dítěte a dovednosti školní připravenosti, včetně intelektuální, sociálně-emocionální, motorické nebo jazykové. Pomáhá tělu a mysli spolupracovat. Vystavením dítěte hudbě během raného vývoje mu pomáhá naučit se zvuky a významy slov. Tanec na hudbu pomáhá dětem budovat motoriku a zároveň jim umožňuje procvičovat sebevyjadřování. U dětí i dospělých pomáhá hudba posilovat paměťové dovednosti.
Děti všech věkových skupin se vyjadřují prostřednictvím hudby. I mladí kojenci se houpají, odrážejí nebo pohybují rukama v reakci na hudbu. Mnoho předškoláků tvoří písničky a bez vědomí sebe sama si při hraní zpívá. Děti na základní škole se učí zpívat společně jako skupina a případně se učí hrát na hudební nástroj - třeba na kytaru. Starší děti tančí na hudbu svých oblíbených kapel a pomocí hudby navazují přátelství a sdílejí pocity.
Předškoláci rádi zpívají, jen aby zpívali. Nejsou si vědomi svých schopností a většina z nich touží jednoduše jen "řvát". Mají rádi písně, kde se opakují slova a melodie, často si také náhodnými předměty tlučou do rytmu. Předškolní děti si užívají říkanky a písničky o známých věcech, jako jsou hračky, zvířata, herní činnosti a lidé.
Většinu mladých dětí ve školním věku zaujaly samostatné dětské písničky, které zahrnují počítání, hláskování nebo zapamatování si sledu událostí. Děti ve školním věku začínají vyjadřovat, co se jim líbí a nelíbí, různé druhy hudby. Mohou vyjádřit zájem o hudební výchovu, například o hudební výchovu pro děti.
Teenageři mohou hudební zážitky využít k navázání přátelství a odloučení od rodičů a mladších dětí. Často se chtějí po škole potkávat a poslouchat hudbu se skupinou přátel.
Spojování dětí a hudby prostřednictvím zábavných aktivit nemá žádnou nevýhodu. Jsme schopni využívat výhod hudby od okamžiku, kdy se narodíme. Ačkoli dobrá dávka Mozarta pravděpodobně nezvyšuje naši mozkovou sílu, je to příjemné a krásné. Od čistého potěšení z poslechu uklidňujících zvuků a rytmických harmonií až po získání nových jazykových a sociálních dovedností může hudba oživit a obohatit životy dětí a lidí, kteří se o ně starají.